zaterdag 14 mei 2016

Eerlijkheid

Mijn visie:
Ik vind eerlijkheid een mooie en belangrijke eigenschap, want met eerlijkheid kan je veel bereiken. Als je eerlijk bent gaan de anderen je vertrouwen, terwijl als je liegt gaan andere mensen twijfelen of je de waarheid spreekt en gaan ze je niet vertrouwen. 
En zoals ze zeggen: Eerlijkheid duurt het langst, want je leugens komen ooit boven water.
Ik heb pas geleden meegemaakt dat mijn broertje me had opgesloten in de keuken. En toen probeerde ik de deur open te maken, maar in de plaats dat ik het rustig deed, deed ik het heel wild. En toen dacht mijn vader dat mijn broertje het was. Maar toen had ik eerlijk bekend dat ik het was. Daardoor heeft mijn broertje geen straf gekregen en ik ook niet door mijn eerlijkheid. 

De visie van mijn klasgenoten:
Erva: Ik vind het belangrijk om eerlijk te zijn, omdat het is de waarheid. En ook al is de waarheid soms pijnlijk het blijft de waarheid.

Rania: Ik vind dat iedereen eerlijk moet zijn, want de anderen komen er toch ooit achter wat de waarheid is.

De visie van mijn ouders:
Mijn moeder: Als je eerlijk bent dan ben je niet bang dat de leugen boven water komt.
Mijn vader: Eerlijkheid is iets dat heel erg belangrijk is. En ook in ons geloof is eerlijkheid iets dat heel erg belangrijk is.

De visie van mijn docent:

Wil de Vries: Ik ben een echte Amsterdammer. En echte Amsterdammer hebben altijd iets dat ze altijd eerlijk zijn. Dus als je iets verkeerds doet zeg je:'Sorry dat was ik'. 
En ik verwacht het ook van mijn leerlingen, want ik wil de ze eerlijk zijn. Ik vind het helemaal niet erg als iemand iets fout doet en zegt:' Dat heb ik gedaan' en dan zeg ik:'Dat moet je niet meer doen' en dan is het weer in orde.
Ik had ooit een buurjongetje van 4 jaar, en hij reed met zijn fietsje tegen mijn auto. En hij kwam naar mij toe en zei:'Wil ik heb een deuk in jouw auto gereden.' en toen zei ik:'Nou Dennis ik vind het zo goed dat je het hebt verteld je krijgt van mij een mars, omdat je zo eerlijk bent en het komt vertellen.' En dat vind ik eerlijkheid. 
Het is helemaal niet slecht om iets fout te doen en om dan te zeggen sorry dat heb ik fout gedaan. Het is juist goed om toe te geven dat je iets fout doet, want het komt altijd uit als je jokt. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten